کووید 19 بزرگترین چالش برای سیستم منطقه شینگن است.
با شیوع ویروس کرونا، در اروپا در ماه مارس ، حداقل 17 کشور عضو مرزهای خود را بستند و اکثر سفرهای کشورهای همسایه را ممنوع اعلام کردند. این تأثیرات کاملا آشکار بود کامیونها که مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را حمل می کردند ، در حالیکه در انتظار برای باز شدن مرزها به سر می برند، در ترافیکهای چند کیلومتری گیر کردند. شهروندان مسافر اتحادیه اروپا هنگامی که در ایستهای بازرسی در بزرگراههای اصلی پراکنده میشدند ، متوقف شدند و خدمات خطوط هوایی نیز متوقف شدند.
وقتی لهستان مرزهای خود را بسته بود، دولتهای بالتیک مجبور بودند برای تخلیه شهروندان خود از آلمان، خطوط هوایی و کشتی تعیین کنند. در حالی که مرزهای داخلی در منطقه شنگن برای تعطیلات تابستانی عمدتاً باز شدهاند، گمان میرود که آنها میتوانند دوباره تعطیل شوند ، به ویژه که پرونده کووید 19 در بسیاری از کشورها در اواخر ماه ژوئیه دوباره شروع به افزایش میکند. نروژ برای هر كس كه از اسپانیا به آنجا برگردد ، قرنطینه اجباری ایجاد كرده و میتوان آن را به لیست كشورهایی از جمله كرواسی ، رومانی و پرتغال اضافه كرد به احتمال زیاد آلمان برای مسافرانی که از کشورهای پرخطر از جمله برخی از منطقه شینگن استفاده می کنند، آزمایش اجباری را انجام خواهد داد.
وقتی اقدامات اضطراری به حالت عادی تبدیل می شوند
نظرسنجیهای اخیر انجام شده برای شورای اروپا در روابط خارجی و سایرین نشان دادهاند که اگرچه مردم همچنان به تأیید یک پاسخ هماهنگ اتحادیه اروپا در زمینه پشتیبانی همه گیر تاکید دارند اما تقاضای آنها برای کنترل مرزهای قویتر افزایش یافته است.
آوردن مرزها به پشت صحنه و مرزهای حفاظت شده میتوانست تقریباً پنج سال پیش غیرقابل تصور باشد. با این وجود ، امروز ، مجدداً بررسی مرزها و بسته شدن مرزها به بخشی پذیرفته شده از ابزارهای کشورهای عضو برای پاسخگویی به شرایط اضطراری مرزی تبدیل شده است.
کشورهای عضو منطقه شینگن وقتی با بحران روبرو هستند -خواه مهاجرت در مقیاس بزرگ یا یک بیماری عفونی- به بستن سریع مرزها، با هماهنگی نزدیکترین شرکای ملی خود و نه در سطح اتحادیه اروپا، روی آوردهاند در حالیکه، سرانجام ، اتحادیه اروپا برای هماهنگی اوضاع در هر دو مرز داخلی و خارجی قدم بردارد، استانداردهای مشترک را برای بازگشایی مرزهای داخلی و محدود کردن مسافرت از کشورهای ثالث توصیه کرد، هماهنگیها فقط پس از آن صورت گرفت که کشورهای عضو به طور غریزی به سرعت و یک جانبه عمل کردند تا مرزهایشان را ببندند.
علاوه بر این ، اثرات آخرین دور از کنترل مرزها برای منصرف کردن برخی از دولتها از سودمندی مرزها ، سودمندی اندکی داشته است. با بسته شدن مرزهای گسترده در طول ماه مارس، تقاضای پناهندگی هم در مرزهای خارجی اروپا و هم برای کشورهایی که در مسیرهای مهاجرت داخلی قرار دارند، به طور چشمگیری سقوط کرد. دادههای دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا EASO نشان می دهد که کل درخواستهای مربوط به پناهندگی در اتحادیه اروپا در ماه مارس فقط 13 درصد از تعداد مشاهده شده در ژانویه و فوریه بیشتر بود و این عدد پایینترین سطح از سال 2014 را نشان می داد. برای کشورهای دورتر از مرزهای خارجی، افت حتی بیشتر آشکار بود زیرا بسته شدن مرزهای داخلی به حرکات ثانویه محدود است. به عنوان مثال دانمارک در ماه آوریل فقط یک درخواست پناهندگی در روز داشت.
این نکته مورد توجه دولتهای اروپایی قرار نگرفتهاست، به ویژه مواردی که مدت هاست از حرکت مداوم ثانویه پناهجویان در منطقه بدون مرز شکایت میکنند. بنابراین این خطر وجود دارد که غریزه بازگشت به مرزهای ملی در مواقع بحران ممکن است قویتر شود، به خصوص که موج دوم یا سوم ویروس نیاز به بازگرداندن برخی از محدودیت های سفر دارد.
نقص اعتماد
بازگشت کنترلهای مرزی ، انعکاس عدم اعتماد به نفس ذاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه های کلیدی سیاست از مدیریت جریان مهاجرت به منظور حمایت از سلامت عمومی و جلوگیری از تروریسم است. این مسئله مشکل ساز است زیرا سیستم ویزای شینگن به کشورهایی متکی است که به یکدیگر اعتماد کنند تا سهم خود را در این مورد خواه با ارائه دادرسی عادلانه برای پناهجویان یا جلوگیری از گردش کالاهای غیرقانونی یا بازیگران بد در مرزهای خارجی، انجام دهند. مدیریت یک بیماری عفونی مستلزم اعتماد به نفس مشابهی است اعتماد به دیگران که ظرفیت آزمایش را ایجاد می کند، دادهها را به صورت دقیق گزارش میدهد و در مورد زمان و چگونگی اجرای گزینههای معقول و منطقی تصمیمگیری میکند.
با این وجود ، در سال 2020 ، مانند اوج بحران مهاجرت و پناهندگان در سال 2015 ثابت شد که اعتماد کالایی کمیاب است. کشورهای عضو بارها به این نتیجه رسیدند که بسته شدن مرزها و یا ایجاد کنترل و محدودیت در ارتباط با کشورهای عضو، درحالیکه بخواهند یک کانال باز هماهنگی را برای دیگران که با آنها ارتباط نزدیکی دارند از طریق تجارت یا نزدیکی حفظ کنند، به انجام اقدامات لازم، اعتمادی ندارند.
مناطقی که پیشینه تجاری طولانی باهم دارند تمایل دارند که سطح باز بودن روابط و مرزها را حفظ کنند. این درحالی است که آلمان به سرعت مرزهای خود را با بسیاری از همسایگان خود از جمله اتریش که روابط آن به دلیل اختلافات در مورد جریان مهاجرت متلاشی شده است را در ماه مارس بسته بود، مرز هلند و آلمان در سراسر این همه گیری باز نگه داشته شده است ، این نتیجه روابط نزدیک بین دو کشور و همچنین درخواستهای گستردهای که به طور موفق از ساکنان محلی انجام شدهاست تا از سفرهای مرزی غیرمجاز خودداری کنند. اقدامات اولیه برای بازگشایی مرزها نیز در امتداد خطوط منطقه ای اتفاق افتاد. به عنوان مثال، حباب سفر بالتیک نخستین اتفاقی بود که در منطقه شنگن ظهور کرد و هر سه دولت از اواسط ماه مه محدودیتهای داخلی مرز را برای اتباع یکدیگر برداشته بودند.
ایجاد شرایط برای اعتماد در صورت عدم کنترل، ممکن است سناریوی آینده برای منطقه شینگن یک جنجال دائمی بین دو نیرو باشد:
- بستن مرزهای یک جانبه در پاسخ به تهدیدات
- بازگشت به یک تلاش هماهنگ تحت هدایت اتحادیه اروپا که فروکش کردن آن تهدید کننده است
هر گونه تمایل به افراط و تفریط، پایه و اساس سیستم شینگن و تعهد اعضا را در جهت حفظ تعهدات جمعی خود در برابر اصل حرکت آزاد از بین میبرد با شروع دوباره گشودن مرزهای اروپا و پرداختن به این خطر نیاز به توجه به یک موضوع مهم را دارد. انجام این کار مستلزم انجام اقدامات مشخص برای ایجاد اعتماد بین کشورهای عضو است. درسها و نکات بسیاری برای این موضوع در همکاریهای پیشین در بحران مهاجرت 2015-166 برای بیماری همهگیر COVID-19 برداشت. بدون فوت وقت، ممکن است مصلحت باشد که به جای تکیه بر اصلاحات قانونی، به سمت ابزارهای جایگزین مانند اشتراک اطلاعات یا نظارت در زمان واقعی از ظرفیت کشورهای عضو استفاده شود .
بیشتر بخوانیم: افتتاح حساب بانکی در اروپا
ابزارهای جایگزین در شرایط خاص در منطقه شینگن
بهبود قابلیت اطمینان و سرعت در به اشتراکگذاری دادهها و اطلاعات
اطلاعات بهتر در مورد چگونگی مدیریت هر یک از کشورها با موضوعات مرتبط با بحران میتواند به کاهش شک و تردید و مناطق پیشرو قبل از خارج شدن از کنترل کمک کند. در زمینه مدیریت مهاجرت ، سیستم ” یورو داک” راهی آسان برای کشورهای عضو برای تبادل سریع اطلاعات در مورد متقاضیان پناهندگی و مرزهای غیرمجاز فراهم میکند و بررسی میکند که قوانین اتحادیه اروپا برای تعیین مسئولیت یک درخواست پناهندگی به درستی اعمال میشود. ارزیابیهای دورهای از برنامههای عضو شنگن توسط یک کشور عضو، یک کارت گزارش عمومی را ارائه میدهد و میتواند مسائل احتمالی را نشانه گذاری و مشخص کند. در حوزه بهداشت عمومی نظارت بر اوضاع از مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای اروپایی و همچنین تلاش برای اجرای برنامههای ارتباط با مخاطب که در آن سوی مرزها تعامل دارند ممکن است نقش مشابهی داشته باشند.
سهولت همکاریهای بین المللی با ایجاد ساختارهای هماهنگی در سطح عملیاتی
به عنوان مثال مبادلات منظم و ارتباط مستقیم بین کارمندان واحدهای دوبلین در کشورهای عضو، اعتماد به تصمیمات یکدیگر را آسانتر کردهاست و اینکه درباره کدام کشور عضو مسئولیت درخواست پناهندگی و اجرای نقل و انتقالات دوبلین را آسانتر میکند. در امتداد خطوط مشابه بلژیک، هلند و نوردراین-وستفالن در ماه مارس یک کارگروه مرزی برای نظارت بر اوضاع بهداشت عمومی و ترافیک مرزی در منطقه و هماهنگی یک واکنش منطقهای برپا کردند.
بسیج نوآوری های فن آوری برای نظارت یا رفع تنشها
هنگامی که نیاز آشکاری برای کنترل مرزها وجود داشته باشد.
سطح تحرک مرزی و جلوگیری از خاموش شدن کامل
به دنبال توصیه کمیسیون اروپا از اواسط ماه مارس، بسیاری از کشورهای عضو خطوط سبز به اصطلاح را برای کامیونهای حامل کالا در منطقه شینگن اختصاص دادهاند تا از تأخیر در تحویل یا کاهش آن جلوگیری کنند و در مرز آلمان و لوکزامبورگ ، مقامات یک نشان شیشهای را ایجادکردند که مسافرین مرزی میتوانند برای سرعت بخشیدن به عبور خود از طریق کنترل های مرزی از آن نمایش دهند. برای تسهیل در مدیریت مهاجرت ، کشورهایی مانند هلند به دوربینها و فنآوری سنجش از راه دور روی آوردهاند تا خطرات موجود در مرزها را پرچمگذاری کنند در حالی که اجازه میدهند بیشتر ترافیک به طور عادی ادامه یابد.
سرمایه گذاری در زیرساخت ها
سرمایهگذاریهای اتحادیه اروپا برای حمایت از ایجاد پناهندگی کشورهای عضو، مدیریت مرزها و سیستمهای بازگشت، نقش مهمی در پرداختن به موضوعات اعتماد در زمینه مدیریت مهاجرت داشتهاند چه با پول هدایت شده از طریق صندوق پناهندگی ، مهاجرت و ادغام AMIF یا پشتیبانی عملیاتی ارائه شده توسط EASO و Frontex . تلاشهای اتحادیه اروپا برای پشتیبانی از ظرفیت آزمایش کشورهای عضو یا ردیابی تماس با کمکهای مالی تحت حمایت برنامه اضطراری یا تسهیل یادگیری بین کشور، میتواند در طول همهگیری نقش مشابهی داشته باشد.
بیشتر بدانیم: درباره ثبت شرکت در اروپا چه میدانید؟
بهبود مدیریت مشترک مرزهای خارجی
یکی از ارکان اصلی منطقه شینگن ، مدیریت مؤثر مرزهای خارجی اتحادیه اروپا است.
در زمینه مدیریت مهاجرت و پناهندگی، این موضوع بسیار مشکل ساز بوده است. راه حلهای مختلفی از استفاده از EASO و Frontex برای پشتیبانی از مقامات ملی تا ایجاد یک روند پناهندگی در مرزهای اتحادیه اروپا مستقر شده و پیشنهاد شده است. برای مدیریت بهداشت عمومی، اجرای مؤثر یک سیاست ویزای مشترک از جمله کشورهایی که اجازه ورود به آن را دارند و رویههای مربوط به چک کردن مانند آزمایش پیشگیری یا قرنطینه ، ضروری است.
اسلایپها مانند پرواز اخیر بنگلادش به ایتالیا که در آن 37 مسافر تستCOVID-19 مثبت داشتند به شدت مانع تلاش برای بازسازی اعتماد خواهدشد. اهمیت ایجاد اعتماد – و چگونگی انجام این کار – یک درس اصلی از بحران مهاجرت پنج سال پیش است. استفاده از این نکات به این ترتیب نیازی به شروع از ابتدا ندارد. در عوض، همهگیری نشان دادهاست که نیاز به سرمایهگذاری در اقدامات برای ایجاد یک پایه اعتماد و در نتیجه تلقیح منطقه شینگن از بحرانهای آینده است.