شما با خواندن این مقاله، مفهوم رزومه را درک کرده و تاریخچه شکلگیری آن را خواهید دانست. همچنین، با انواع رزومهها آشنا خواهید شد و در پایان با جداول تشکیلدهنده آن روبهرو میشوید. همچنین به پاسخ پرسشهای زیر دست پیدا خواهید کرد:
- مناسبترین گونه رزومه برای من کدام است؟
- رزومه کوتاه بهتر است یا رزومه بلند؟
- دقت به کدام موضوعات شانس موفقیت من در ارائه رزومه مطلوب را بالا میبرد؟
- رزومه آنلاین بهتر است و یا رزومه آفلاین؟
- کلیدواژهها چه تأثیری در دیده شدن رزومه من خواهد داشت؟
- چگونه یک رزومه مطلوب را تهیه کنم؟
تعریف
رزومه سندی است که هر شخص برای نشان دادن سابقه و مهارتهای خود از آن استفاده میکند. رزومه میتواند به دلایل مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما اغلب آنها برای کسب اشتغال جدید، استفاده میشوند.
یک رزومه معمولی شامل خلاصهای از تجارب کاری مربوطه و تحصیلات است. معمولاً رزومه یکی از اولین مواردی است که همانند یک ابزار کلیدی برای اشتغال استفاده میشود. یک کارفرمای بالقوه در مورد جوینده کار، علاقه دارد آن را ببیند و بدیهی است که اگر مورد توجه کارفرما قرار گیرد موجب برگزاری جلسه مصاحبه با داوطلب میشود.
رزومه مناسب و تأثیرگذار کلید اشتغال مؤثر و مطلوب قلمداد میشود.
کلمه «رزومه» از کلمه فرانسوی résumé به معنای «خلاصه»، آمده است.
در بسیاری از موارد رزومه به یک یا دو صفحه بهاندازۀ کاغذ A4 یا اندازه کاغذ نامه، محدود میشود و فقط آن دسته از تجربیات و صلاحیتهایی که نویسنده (داوطلب) تشخیص میدهد بیشترین ارتباط و وابستگی را با جایگاه موردنظر دارد، برجسته میسازد. رزومه میتواند در کوتاه یا طولانی بودن، متفاوت باشد اما همیشه باید اطلاعات تماسی دقیق از جوینده کار را شامل شود. اخیراً یک شبیهسازِ استخدام توسط ResumeGo به این نتیجه دست یافت که یک رزومه دو صفحهای در مقایسه با یک رزومه یک صفحهای به احتمال بیشتری منجر به استخدام میگردد. رزومه یک ابزار بازاریابی است که محتوای آن باید متناسب با درخواست شغلی فرد باشد یا با برنامههای کاربردی که در صنایع خاص طراحی شده است، سازگار باشد.
جویندگان شغل توانستند فرآیند درخواست شغل را تغییر داده و از طریق تماس مستقیم با ایمیل و انبوهی از رزومهها، به کارفرمایان دست یابند. بااینحال، ارسال انبوه رزومهها به کارفرمایان میتواند بر روی فرصت شغلی متقاضی برای تأمین اشتغال تأثیر منفی بگذارد؛ زیرا ممکن است رزومه موردنظر با آن جایگاه شغلی خاصی که داوطلب درخواست کرده، متناسب نباشد. بنابراین معقول است که برای جایگاه مورد درخواست و واژههای کلیدی آن، رزومة خودمان را بهینهسازی کنیم. به منظور پیگیری همه تجارب توصیه میشود کارفرما یک سند رزومه برجسته و شاخص را تعیین کند، و شرایطی را فراهم آورد که جویندگان شغل توانایی شخصیسازی رزومه کاری مناسب را داشته باشند.
پیچیدگی و یا سادگی فرمتهای گوناگون رزومه، منجر به تولید نتایجی میشود که از فردی به فرد دیگر در هر حرفه و صنعتی متفاوت است. رزومه یا CVهایی که توسط متخصصان پزشکی، استادان، هنرمندان و افراد دیگر در زمینههای تخصصی استفاده میشود، نسبتاً طولانیتر است.
اولین رزومه به لئوناردو داوینچی نسبت داده میشود. این رزومه بهصورت یک نامه، حدود سال ۱۴۸۱ برای یک کارفرمای بالقوه بنام لودویکو اسفورزا (Ludovico Sforza) ارسال شده است. تقریباً ۴۵۰ سال بعد از آن، نوشتن رزومه بهصورت توصیف کامل یک فرد ادامه یافت و شامل تواناییها و شغل قبلی فرد بود. در اوایل دهة ۱۹۰۰ میلادی ویژگیهایی همچون وزن، قد، وضعیت تأهل و مذهب فهرستوار در رزومه ذکر شدند. این شکل از نوشتن رزومه تا سال ۱۹۵۰ ادامه داشت و از این تاریخ به بعد رزومه به مقولهای فراتر از کلمات نوشتهشده روی یک تکه کاغذ گسترش یافت. ازآنپس رزومه به امری بسیار ضروری تبدیل شد و اطلاعاتی همچون علایق و سرگرمیهای شخصی را دربر میگرفت. این سبک از نگارش رزومه تا دهة ۱۹۷۰ یعنی آغاز عصر دیجیتال ادامه داشت و ازآنپس رزومه ازنظر نوع ارائه و محتوا رویکردی بسیار حرفهای به خود گرفت.
کدام نوع از رزومه متناسب با کار ما هست؟ برای دانستن این موضوع ادامه مقاله را مطالعه کنید.
در این نوع رزومه فهرستی از تجارب شغلی داوطلب برمبنای ترتیب زمانی وقوع آنها نوشته میشود که این ترتیب زمانی معمولاً ۱۰ تا ۱۵ سالِ قبل را دربر میگیرد. موقعیتهای شغلی قبلی با تاریخ شروع و پایان میآیند و شغلی که فرد در حال حاضر به آن مشغول است بهعنوان آخرین گزینه قرار میگیرد. فرمتِ رزومه معکوس ترتیب زمانی، بیشتر توسط افرادی که در نوشتن رزومه حرفهای نیستند، مورد استفاده قرار میگیرد. در اینگونه، قسمت اصلی رزومه شامل بخش تجربه حرفهای است که از تجربه اخیر فرد شروع میشود و براساس وقوع زمانی مشاغل فرد به عقب برمیگردد. این نوع رزومه برای اعتبار بخشیدن به تجارب کسبشده و درعینِحال برای نشان دادن رشد شغلی در طول زمان و جبران نارساییها در یک مسیر شغلی مؤثر است. رزومة معکوس ترتیب زمانی به متقاضیانی که در خلاصه شغلشان شکافهایی وجود دارد، توصیه نمیشود.
در یک رزومه عملکردی مهارتها و تجربه کاری براساس حوزه مهارت یا عملکرد شغلی داوطلب طبقهبندی میشود. از رزومه عملکردی برای تمرکز بر مهارتهایی استفاده میشود که خاص آن موقعیت شغلی هستند. این نوع رزومه بهطور مستقیم بر تواناییهای حرفهای خاصی تمرکز میکنند و از خلاصه سوابق کاری بهعنوان وسیلهای اولیه برای ارتباطات توانایی حرفهای استفاده میشود. رزومه عملکردی برای کسانی که در حال تغییر شغل هستند، تاریخچه کاری متنوعی دارند یا تجربه کاری کمی دارند، بسیار خوب است. همچنین برای درخواستهای شغلی که نیازمند مهارتهای بسیار خاص یا ویژگیهای شخصیتی مشخص و روشن هستند، ترجیح داده میشود. رزومه عملکردی روش خوبی برای برجسته کردن مهارتها یا تجربههای خاص است، بهخصوص زمانی که آن مهارتها یا تجارب خاص برگرفته از نقشی باشند که ممکن است فرد مدتها قبل برعهدهگرفته باشد. رزومه عملکردی بجای تأکید بر طول زمان باعث میشود که خواننده آن زودتر فرد موردنظر با آن مهارتها را تشخیص دهد.
رزومه ترکیبی بین رزومه عملکردی و رزومة ترتیب زمانی تعادل ایجاد میکند. رزومهای که بهصورت ترکیبی تنظیم شود، با یک فهرست عملکردی از مهارتهای شخصی آغاز میشود و به دنبال آن فهرست کارفرمایان به ترتیب زمانی عرضه میشوند. اینگونه از رزومه تمایل دارد مطالب خود را به هر دو گونه تکرار کند و بنابراین کمتر از دو مورد دیگر استفاده میشود.
از زمانی که جستوجو برای اشتغال و استخدام بهصورت الکترونیکی درآمد، معمولاً کارفرمایان تنها رزومههای الکترونیکی را قبول میکنند. همین امر باعث تغییر در سبک نوشتن، خواندن و پردازش رزومه شده است. بعضی از کارشناسان حرفهای به این نکته اشاره میکنند که امروزه یک رزومه نوشتهشده روی برگه، به جای اینکه یک قانون باشد یک مورد خاص محسوب میشود و معمولاً مورد استفاده قرار نمیگیرد.
در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان، رزومههای داوطلبان را از طریق موتورهای جستوجو پیدا میکنند و همین امر سبب میشود که در هنگام نوشتن رزومه استفاده از کلیدواژههای مناسب به امری مهم برای متقاضیان شغل تبدیل شود. کارفرمایان شرکتهای بزرگتر از سیستم Applicant Tracking System برای جستوجو، فیلتر کردن و مدیریت حجم زیاد رزومهها استفاده میکنند. آگهیهای شغلی ممکن است به صورت مستقیم درخواست کنند که رزومه را به شرکت ایمیل کنند یا از وبسایت شرکت بازدید کنند و رزومه را در قالب الکترونیکیِ از پیش آماده، قرار دهند. برخی از این آژانسها رزومهها و اسناد را در فرمت ورد قبول میکنند، درحالیکه دیگران تنها رزومههایی را در قالب HTML یا PDF قبول میکنند.
در نظر داشته باشید که برخی از کارفرمایان، تنها رزومههایی مشابه ساختاری را که خودشان در وبسایتشان ارائه دادهاند پذیرش میکنند.
در مورد رزومه الکترونیکی عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که رزومهها باید توسط پردازشگرهای زبان طبیعی تجزیه شوند. تجزیهکنندگان رزومه شاید بتوانند برخی قسمتهای محتوای رزومه را تفسیر کنند و قادر به تفسیر بقیه بخشها نباشند. بهترین تجزیهکنندگانِ رزومه درصد زیادی از اطلاعات مربوط به محل، اسم و عناوین را درک و تفسیر میکنند اما در درک مهارتها و صنایع و دیگر اطلاعات کمتر دقیق هستند. رزومههایی که در قالب استاندارد نوشته شدهاند و توسط تجزیهکنندگان رزومه به درستی تفسیر شدهاند، به همین ترتیب میتوانند متقاضیان بیشتری پیدا کنند. یک مزیت رزومه آنلاین در مقایسه با روشهای سنتی برای کارفرمایان، صرفهجویی قابل توجهی در هزینه است و مزیت دیگر آن این است که کارفرمایان دیگر مجبور نیستند رزومهها را از طریق انبوهی از کاغذها طبقهبندی کنند.
رزومههای اینفوگرافیک، ویدیویی و وبسایت
از زمانی که اینترنت از طریق محتواهای چندرسانهای شتاب فزایندهای گرفته است، متقاضیان شغلی در جستوجوی بهرهگیری از مزایای این روند، از رزومه سنتی کاغذی و ارسال رزومه با ایمیل فاصله گرفتند. رزومههای ویدیویی، اینفوگرافیک و حتی ویدیوهای کوتاه، محبوبیت زیادی به دست آوردهاند که عمده این محبوبیت در حوزه صنعتهای رسانه و نوآوری است.
صفحه رزومه خود را با آیتمهای زیر پر کنید:
- اطلاعات شخصی؛
- گواهینامه و اعتبارات؛
- خلاصه مهارت و حرفهها؛
- صلاحیتها و مهارتهای اصلی؛
- تجارب حرفهای (تاریخ اشتغال)؛
- تحصیلات و آموزش؛
- وابستگیهای حرفهای؛
- دستهبندیهای دیگر (مثل: نشریات، فعالیتهای اجتماعی، نظامی، زبانهای خارجی و سرگرمیهای مختلف).
اطلاعات شخصی
نام و نام خانوادگی: ….. ….. ….. …..
آدرس: ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. …..
تلفن ثابت: ….. ….. …..
تلفن همراه: ….. ….. …..
ایمیل: ….. ….. …..
وبسایت: ….. ….. …..
لینکداین: ….. ….. …..
تویتر: ….. ….. …..
فیس بوک: ….. ….. …..
گواهینامهها و اعتبارات (اگر وجود دارد)
عنوان / سال اخذ
خلاصه مهارت و حرفه ها
صلاحیتهای اصلی/زمینه تخصص
در پایین تمام صلاحیتهای اصلی و زمینههای تخصصی خود را که مربوط به موقعیت شغلی موردِنظر است وارد کنید.
مهارتهای فنی
ویژگیهای شخصی/ مهارتهای نرمافزاری
در پایین تمام ویژگیهای شخصی / مهارتهای نرمافزاری که در موقعیت شغلی موردِنظر مؤثر و مفید است را وارد کنید.
تجربههای حرفهای
در زیر تمام موقعیتهای شغلی فعلی و قبلی را با شروع کردن از جدیدترین موقعیت شغلی، ذکر کنید. اهمیتی ندارد که تا بیش از 10 تا 15 سال پیش، پیش بروید مگر اینکه تجربه مربوطه شما در این دوره زمانی نشان داده نشود یا پیشرفت موقعیت شغلی که مهم است، لازم به توجه و یادداشت داشته باشد.
شغل 1. عنوان موقعیت شغلی
اسم شرکت: ….. ….. …..
شهر/منطقه: ….. ….. …..
تاریخ شروع و پایان: ….. ….. …..
نوع سازمان: ….. ….. …..
درآمد: ….. ….. …..
شماره مناطق: ….. ….. …..
تعداد پرسنل: ….. ….. …..
گزارشها و عناوین مستقیم: ….. ….. …..
گزارشها و عناوین مستقیم: ….. ….. ……
حوزه مسئولیت / عملکرد اصلی کار: ….. ….. …..
تمام وظایف شغلی خود را به همراه اینکه هرکدام را در مقابل شرکت یا صنعت استاندارد چقدر خوب انجامش دادهاید شرح دهید.
بهطور کامل هریک از دستاوردهای خود را از لحاظ چالشهایی که با آن روبهرو شدهاید، اعمالی که انجام دادهاید و نتایج نهایی آن شرح دهید.
- دستاوردها: ….. ….. …..
- چالشها: ….. ….. …..
- اعمال اجرا شده: ….. ….. …..
- نتایج: ….. ….. …..
- دستاورد 2: ….. ….. …..
- چالشها: ….. ….. …..
- اعمال اجرا شده: ….. ….. …..
- نتایج: ….. ….. …..
- و غیره
شغل 2. عنوان شغلی
اسم شرکت: ….. ….. …..
شهر/منطقه: ….. ….. …..
تاریخ شروع و پایان: ….. ….. …..
نوع سازمان: ….. ….. …..
درآمد: ….. ….. …..
شماره مناطق: ….. ….. …..
تعداد پرسنل: ….. ….. …..
گزارشها و عناوین مستقیم: ….. ….. …..
گزارشها و عناوین مستقیم: ….. ….. ……
تمام وظایف شغلی خود را به همراه اینکه هرکدام را در مقابل شرکت یا صنعت استاندارد چقدر خوب انجامش دادهاید شرح دهید.
بهطور کامل هریک از دستاوردهای خود را از لحاظ چالشهایی که با آن روبهرو شدهاید، اعمالی که انجام دادهاید و نتایج نهایی آن شرح دهید.
- دستاوردها: ….. ….. …..
- چالشها: ….. ….. …..
- اعمال اجرا شده: ….. ….. …..
- نتایج: ….. ….. …..
- دستاورد 2: ….. ….. …..
- چالشها: ….. ….. …..
- اعمال اجرا شده: ….. ….. …..
- نتایج: ….. ….. …..
- و غیره
تحصیلات و آموزش
موسسه یا دانشگاه / شهر و منطقه / مقطع و رشته / معدل / سال (ها)
عنوان آموزش یا سمینار / اسپانسرها / شهر و منطقه / سال (ها)
وابستگیهای حرفهای
شامل تمام عضویتها و وابستگیهای مربوط به موقعیت شغلی موردنظر.
شرکت ها / عضویت یا دفاتر برنامه / سال (ها)
سایر
از این بخش برای دستهبندیهایی نظیر نشریات، فعالیتهای اجتماعی، نظامی، زبانهای خارجی و سرگرمیهای مختلف، استفاده کنید.